31 ژانویه 2024- محققان گزارش دادند که سابقه ی حوادث پای دیابتی (زخم، قانقاریا، قطع عضو، یا جراحی عروق رسانی مجدد) با حدود 50 درصد خطر بیشتر مرگ و میر ناشی از همه علل در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است.

در این مطالعه ی چند مرکزی به رهبری دکتر ماریا ویتال از دپارتمان پزشکی بالینی و مولکولی، دانشگاه ساپینزای رم در ایتالیا، از داده های گروه نارسایی کلیوی و رویدادهای قلبی عروقی استفاده شد، که در آن 15773 بیمار سفیدپوست مبتلا به دیابت نوع 2عمدتاً بین سال های 2006 و 2008 مورد بررسی قرار گرفتند.نتایج این مطالعه در 13 ژانویه 2024 به صورت آنلاین در ژورنال Cardiovascular Diabetology منتشر شد.

محققان ارتباط بین تاریخچه ی پای دیابتی و مرگ و میر ناشی از همه علل را ارزیابی کردند و نتایج را برای عوامل مخدوش کننده از جمله عوامل جمعیت شناختی و شیوه زندگی، عوامل خطر قلبی عروقی، سایر عوارض و بیماری های همراه، تعدیل نمودند.

داده های مربوط به پیامدهای مرگ و میر ناشی از همه علل برای 15656 بیمار در سال 2015 بازیابی شد. میانگین پیگیری 2.05±7.42 سال بود. حدود نیمی از افراد در این گروه‌ها به مدت 10 سال یا کمتر به دیابت مبتلا بودند. در این مطالعه بیماران دیالیزی حذف شدند.

نتایج:

· از 895 بیمار(تقریبا 6%) که سابقه هر نوع رویداد پای دیابتی را در ابتدا گزارش کردند، 565 نفر زخم/گانگرن، قطع عضو یا هر دو را داشتند، از جمله 126 بیمار که تحت عمل جراحی عروقی رسانی مجدد(ریوسکولاریزیشن) قرار گرفتند.

· تعداد 330 بیمار باقیمانده بدون هیچ گونه زخم / گانگرن / قطع عضو، تحت ریوسکولاریزیشن قرار گرفتند.

· با تنظیم نتایج برای عوامل مخدوش کننده، سابقه رویدادهای پای دیابتی خطر مرگ به هر علت را در میان بیماران مبتلا به دیابت نوع 2در دوره پیگیری حدود 50 درصد افزایش داد(نسبت خطر= 1.502؛P <.0001).

· ریوسکولاریزیشن با و بدون زخم/گانگرن/آمپوتاسیون(قطع عضو) تنها افزایش متوسطی را در خطر تعدیل شده برای مرگ نشان داد، که حاکی از اهمیت عروق رسانی مجدد به موقع برای کاهش خطر ایجاد زخم و مرگ و میر مرتبط به آن است.

نویسندگان نوشتند: "خطر مرگ و میر در بیماران با قطع عضو بدون توجه به اینکه آیا قبل از آن دچار زخم یا گانگرن بوده اند، افزایش داشت، که احتمالاً نقش اصلی عفونت را نشان می دهد."

محدودیت های این مطالعه:

تأثیر سایر علل مرگ که ممکن است با پای دیابتی مرتبط باشد، مانند عفونت ها، و همچنین تفاوت بین مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی (CVD) و مرگ های غیر مرتبط با CVD، به دلیل اطلاعات ناکافی قابل تعیین نیست.

بروز حوادث پای دیابتی و تأثیر آنها بر مرگ و میر ممکن است در این مطالعه به دلیل اطلاعات ناکافی در مورد وقوع آنها در طول پیگیری، کمتر از مقدار واقعی بیان شده باشد. یافته های این مطالعه ممکن است در مورد جمعیت عمومی سرپایی صدق نکند، زیرا تنها درصد کمی از بیماران مبتلا به دیابت نوع 2به کلینیک های دیابت در ایتالیا مراجعه می کنند. ماهیت مشاهده ای مطالعه، تفسیر علّی را غیرممکن می کند.

منبع:

https://www.medscape.com/viewarticle/diabetic-foot-increases-risk-early-death-2024a100024l